Aktuelt – Werther-effekten

Vær opmærksom på at denne artikel er arkiveret. Artikler i arkiv bliver ikke opdateret og kan indeholde brudte link eller forældet information.

I anledning af Verdensdagen for Selvmordsforebyggelse, d. 10. september 2009 samt uddelingen af Werther-prisen følger her en oversigt over forskning indenfor Werther-effekten.

Den unge Werther

Werther-effekten har fået sit navn efter hovedpersonen i Goethes roman fra 1774, “Den unge Werthers lidelser”, som ender med at begå selvmord. Da bogen udkom, medførte den en regulær bølge af selvmord i såvel Tyskland som det øvrige Europa, hvor unge mænd der identificerede sig med Werther tog sig af dage ved at benytte samme metode. Fænomenet beskrives i fagkredse som “Werther-effekten”. Videnskabelige undersøgelser bekræfter, at uheldig omtale af selvmord og selvmordsforsøg kan føre til en stigning i antallet af selvmord. Der findes ingen undersøgelser på dansk.

Forskning

  • Fekete S, Schmidtke A, Takahashi Y, Etzersdorfer E, Upanne M, Osvath P. (2001). Mass media, cultural attitudes, and suicide. Results of an international comparative study. Crisis. 2001;22(4):170-2. (Dette nummer af Crisis 2001;22(4) er et temanummer om medier og selvmordsadfærd)
  • Schmidtke A, Hafner H. (1988). The Werther effect after television films: new evidence for an old hypothesis. Psychol Med. Aug;18(3):665-76.
  • Schmidtke A, Hafner H. (1986). Facilitation of suicide motivation and suicidal behavior by fictional models. Sequelae of the television series “Death of a student”. Nervenarzt Sep;57(9):502-10. (tysk artikel)

Werther-prisen

Werther-prisen gives til mediearbejdere, som gennem deres virke har belyst selvmordsproblematikken på en etisk og oplysende måde over for offentligheden. Formålet er at fremme en etisk forsvarlig formidling af selvmordsproblematikken i de danske medier. Netop nu søges kandidater til Werther-prisen.

Yderlig information

Udgivet den 15.05.2009