Psykologi i gymnasiet

Nedenfor gives et eksempel på et længere forløb (2½ måned) om selvmord, hvor teori om kommunikation er inddraget for at understøtte samtalens vigtighed og substans. Undervisningens omdrejningspunkt har været “selvmordsprocessen”. Forløbet blev introduceret med læreroplæg om stress.

Selvmord, kommunikation og mobning

  • Stress
  • Signes bolsjer (case fra Undervisningsministeriets hjemmeside)
  • Selvmordsprocessen, faktahæfte nr. 11
  • Filmen Det tavse råb – læs mere om filmen på www.dfi.dk eller på www.filmstriben.dk(video)
  • Fra Sundhedsstyrelsens Undervisningsmateriale til filmen “Det tavse råb” er inddraget:
  • Kap. 12: Rollespil
  • Kap. 3: Diskussionstemaer
  • Kap. 16: Selvmordsadfærd hos unge
  • Kap. 17: Når børn og unge har det svært: Drop berøringsangsten – tal med dem
  • Fra Den nye Psykologihåndbog af Mogens Brørup, Lene Hauge og Ulrik Lyager Thomsen er inddraget:
  • Kommunikation
  • Transaktionsanalyse
  • Samtaler med selvmordstruede
  • Fra bogen Lev stærkt – dø naturligt, en bog om unge og selvmord af Kim Engelbrechtsen er inddraget kapitlerne:
  • “Det dobbelte svigt” og “Tanker fra den lukkede” (pårørende)
  • Citat fra bogen Alene indeni – om unge og ensomhed af Kim Møller Pedersen
  • Mobning og selvmordsadfærd, faktahæfte nr. 13
  • Elev-undersøgelse af mobning på Faaborg Kommunes folkeskoler

Tilrettelæggelse

Forløbet er tilrettelagt og gennemført af gymnasielærer Majbritt Overgaard, Faaborg Gymnasium.

Citat om ensomhed

“Ensomhed giver nedtrykthed, lavt selvværd, svigtende selvtillid. Ensomhed kan føre til depressioner, social fobi, selvmordstanker. Ensomhed gør det svært at fungere på uddannelser eller arbejdspladser. Ensomhed giver et dårligt liv og kan føre til varige skader på krop og sjæl. Bland unge er ensomhed desuden et tabu, der ikke passer med den almindelige opfattelse af trendy ungdom” (Kilde: Ung og Ensom, rapport fra Ventilen 2003)

Denne tekst blev senest opdateret den 08/10/2019