Kan vi klæde SOSU-elever bedre på til at forebygge selvmord?

Hver fjerde ansatte i social og sundhedssektoren har oplevet selvmordsforsøg blandt en eller flere borgere. Alligevel svarer hver tredje, at de mangler viden om, hvordan de bedst håndterer sådanne situationer, og oplever usikkerhed og manglende handlemuligheder.

I vores nye studie har vi udviklet og afprøvet undervisningsmateriale målrettet social- og sundhedsassistentelever. Materialet kombinerer praksisnære øvelser med både fysisk og digital undervisning og har til formål at styrke elevernes kompetencer i mødet med selvmordsadfærd.

Elevernes viden og villighed blev testet både før og efter undervisningen – og resultaterne viser, at målrettet undervisning kan gøre en forskel.

Hovedpointer fra studiet:

  1. Der var en stigning i elevernes villighed til at intervenere og støtte personer med selvmordstanker
  2. Eleverne følte sig bedre rustet til at identificere og forstå selvmordstanker
  3. Undervisningen blev vurderet som relevant og anvendelig i elevernes kommende arbejde

Selvmordsforebyggende undervisning på SOSU-uddannelsen kan være en effektiv strategi til at styrke fremtidige sundhedsprofessionelles kompetencer i at håndtere og forebygge selvmord. Læs hele studiet her 

Alt undervisningsmaterialet ligger frit tilgængelig på vores hjemmeside her

Denne tekst blev senest opdateret den 15/05/2025